برخورد با یک خودشیفته می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا آنها اغلب رفتارهای دستکاری و خود محوری از خود نشان می دهند. اگرچه مهم است که با احتیاط به چنین موقعیت‌هایی برخورد کنید و سلامتی خود را در اولویت قرار دهید، در اینجا هفت مرحله و سیزده راه آسان وجود دارد که ممکن است به شما در مدیریت و ترساندن یک خودشیفته کمک کند:

1. خود را در مورد خودشیفتگی آموزش دهید

درک ویژگی ها، الگوها و پویایی رفتار خودشیفته در برخورد موثر با یک خودشیفته بسیار مهم است. در منابع معتبر تحقیق کنید، کتاب بخوانید یا با متخصصان سلامت روان مشورت کنید تا بینش هایی در مورد اختلال شخصیت خودشیفته به دست آورید.

mental health-سلامت روانی

2. تعیین حد و مرز

تعیین مرزهای واضح هنگام برخورد با یک خودشیفته ضروری است. محدودیت ها و انتظارات خود را به وضوح بیان کنید و در اجرای آنها قاطع باشید. این ممکن است شامل “نه” گفتن به خواسته های آنها یا امتناع از شرکت در گفتگوهای دستکاری شود.

3. فاصله عاطفی را حفظ کنید

افراد خودشیفته با واکنش های عاطفی دیگران رشد می کنند. با حفظ فاصله عاطفی و عدم واکنش به تحریکات آنها، آنها را از توجهی که به دنبال آن هستند محروم می کنید. جدایی عاطفی را تمرین کنید و روی رفاه عاطفی خود تمرکز کنید.

4. نفس آنها را تغذیه نکنید

خودشیفته ها نیاز سیری ناپذیری به تحسین و تایید دارند. از تمجید یا توجه بیش از حد خودداری کنید، زیرا تنها رفتار آنها را تقویت می کند. در عوض، مکالمات را به موضوعات خنثی تر هدایت کنید یا از بحث در مورد دستاوردهای آنها خودداری کنید.

5. حوادث مستند

اگر به شواهدی مبنی بر رفتار او در آینده نیاز داشته باشید، ثبت وقایع مربوط به خودشیفته ها می‌تواند ارزشمند باشد. موارد دستکاری، روشن کردن گاز، یا هر اقدام مضر دیگری را که ممکن است انجام دهند، مستند کنید.

6. به دنبال حمایت باشید

برخورد با یک خودشیفته می‌تواند از نظر احساسی خسته کننده باشد. با دوستان، خانواده یا گروه‌های حمایتی تماس بگیرید که می‌توانند در زمان‌های سخت راهنمایی و درک کنند. احاطه کردن خود با یک شبکه حمایتی می‌تواند به شما کمک کند تا سلامت عاطفی خود را حفظ کنید.

7. کمک حرفه‌ای را در نظر بگیرید

اگر وضعیت طاقت‌فرسا شود یا اگر شما پریشانی قابل‌توجهی را تجربه می‌کنید، جستجوی کمک حرفه‌ای از یک درمانگر یا مشاور متخصص در سوء استفاده از خودشیفتگی می‌تواند مفید باشد. آنها میتوانند راهنمایی، راهبردهای مقابله ای را ارائه دهند و به شما کمک کنند تا در پیچیدگی های برخورد با یک خودشیفته پیمایش کنید.

13 راه آسان برای ترساندن یک خودشیفته

اگرچه ترساندن یا تحریک عمدی یک خودشیفته توصیه نمی شود، در اینجا سیزده تاکتیک وجود دارد که ممکن است به طور موقت رفتار دستکاری آنها را مختل کند:

    1. خود را ابراز کنید: از حقوق خود دفاع کنید و نظرات خود را با اطمینان بیان کنید. خودشیفته ها ممکن است از رفتار قاطعانه غافلگیر شوند زیرا به کنترل دیگران عادت دارند.
    2. عواقب تعیین کنید: اگر به رفتارهای دستکاری خود ادامه دهند، پیامدهای اعمال خود را به وضوح بیان کنید. در صورت لزوم این عواقب را دنبال کنید.
    3. اعتماد به نفس را نشان دهید: ابراز اطمینان از خود می‌تواند نیاز یک خودشیفته به برتری را به چالش بکشد. حالت خوبی داشته باشید، با اعتماد به نفس صحبت کنید و ارزش خود را ابراز کنید.

اعتماد به نفس

  1. باورهای آنها را به چالش بکشید: مؤدبانه ادعاهای بزرگ یا درک تحریف شده آنها از واقعیت را زیر سوال ببرید. با به چالش کشیدن باورهای آنها، ممکن است ناسازگاری در تفکر آنها را آشکار کنید.
  2. روی همدلی تمرکز کنید: نشان دادن همدلی واقعی نسبت به دیگران می‌تواند جهان بینی خود محور یک خودشیفته را مختل کند. اهمیت در نظر گرفتن احساسات و دیدگاه های دیگران را برجسته کنید.
  3. از واکنش عاطفی بپرهیزید: یک خودشیفته از واکنش‌های احساسی تغذیه می‌کند، بنابراین حفظ آرامش و خونسردی می‌تواند او را از توجهی که می‌خواهد محروم کند.
  4. از شوخ طبعی استفاده کنید: استفاده از شوخ طبعی می‌تواند موقعیت های پرتنش را پراکنده کند و به طور بالقوه یک خودشیفته را غافلگیر کند. با این حال، احتیاط کنید که از طنز به ضرر دیگران استفاده نکنید یا درگیر کنایه هایی نباشید که ممکن است آنها را بیشتر تحریک کند.
  5. محدود کردن تماس: در صورت امکان، تعاملات خود را با فرد خودشیفته به حداقل برسانید. این فرصت را برای آنها برای اعمال کنترل یا درگیر شدن در تاکتیک های دستکاری کاهش می دهد.
  6. مراقبت از خود را تمرین کنید: فعالیت‌های خودمراقبتی را در اولویت قرار دهید که به سلامتی شما کمک می‌کند و به شما در حفظ تعادل عاطفی کمک می‌کند. مراقبت از خود می‌تواند کنار آمدن با رفتار یک خودشیفته را آسان‌تر کند.
  7. یک شبکه پشتیبانی بسازید: اطراف خود را با افراد حامی که شرایط شما را درک می کنند، احاطه کنید. داشتن پشتوانه قویشبکه می‌تواند اعتبار، راهنمایی و چشم انداز ارائه دهد.
  8. آگاه باشید: در مورد الگوها و تاکتیک های رفتار خودشیفته به روز باشید. این دانش می‌تواند به شما کمک کند تا دستکاری های آنها را به طور مؤثرتری پیش بینی کرده و هدایت کنید.
  9. استقلال را حفظ کنید: علایق، سرگرمی‌ها و اهداف خود را خارج از نفوذ خودشیفته‌ها پرورش دهید. تمرکز بر رشد شخصی می‌تواند توانایی آنها را برای کنترل یا دستکاری شما کاهش دهد.
  10. گزینه های قانونی را در نظر بگیرید: در موارد شدید که رفتار خودشیفته توهین آمیز یا تهدیدآمیز می شود، با متخصصان حقوقی مشورت کنید تا اقدامات قانونی یا اقدامات حفاظتی احتمالی را بررسی کنید.

اگرچه این تاکتیک‌ها ممکن است به طور موقت رفتار یک خودشیفته را مختل کنند، ممکن است آنها را بیشتر تحریک کنند یا وضعیت را تشدید کنند. مهم است که هنگام برخورد با یک خودشیفته، ایمنی و رفاه خود را در اولویت قرار دهید.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...